OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ozvěna šeptandy v power - thrash metalových kruzích v posledních měsících zřejmě nabrala na otáčkách. Soudím tak alespoň dle toho, že se chtě nechtě muselo roznést, že švédská čarodějnická hydra MORGANA LEFAY se po dlouhých letech spánku probudila k životu. Majitelé poměrně drsného kovového výrazu, odrážejícího kromě jiného i typický ráz a charakter nehostinných severských končin, se totiž znovu sešli, aby minimálně ukuli další kus pravé vikingské oceli. Možná pod vlivem soudobé mánie kolem dobrodružství čarodějnického učně Harryho Pottera k tomu zvolili také osvědčenou zbraň - koncepční prvek uschovaný v textech zabývajících se údajně historicky podloženou postavou francouzského alchymisty Nicholase Flamela (který měl totiž nejen dle románového vyprávění J. K. Rowlingové či Victora Huga /„Chrám Matky Boží v Paříži“/ na přelomu čtrnáctého a patnáctého století našeho letopočtu opravdu odhalit tajemství Kamene mudrců, jenž měnil kov ve zlato a zajišťoval nesmrtelnost). Album „Grand Materia“ proto do vínku dostává (alespoň podle mého) hned zkraje první plusové body, neboť i vizitka zajímavého a obsáhlého lyrického námětu může být jedním z motivů proč si ho všímat a zabývat se jím.
Jednoduché to ovšem MORGANA LEFAY ani tak nebudou mít. Power - thrash metal (stále samozřejmě ověnčený procítěným zpěvokřikem Charlese Rytkönena), který léta razili a který neomylně a téměř bez jakékoliv slevy razí stále dál, má sice svoji nezanedbatelnou kvalitu a interesantnost, ale to přece ještě neznamená výhru předem. Jistou roli v tom sehrává i naznačená pětiletá pauza, na níž je třeba pamatovat především s myšlenkou (po vzoru staré pravdy), že ten, kdo sejde z očí, sejde i z mysli. Zřejmě i z toho důvodu lze na albu vystopovat jakési náznaky stylového zpestření, pohříchu ovšem zpestření pouze ve vztahu k současné tváři MORGANA LEFAY, nikoliv zpestření i v obecné rovině. Tady mám na mysli okamžiky, kdy se kapela naprosto zbytečně snaží vtlačit do řezavého kytarového broušení alá PANTERA („Edge Of Mind“, „Emotional Sanctuary“) nebo kdy (předpokládejme, že neúmyslně) zní jako METALLICA („Hollow“ či znovu „Emotional Sanctuary“). V tomto světle (neb další experimenty se naštěstí nekonají) je pak naprosto zřetelné, že největší zážitek z alba znamená klasická produkce kapely, vedená v duchu tříštivého (rozumějte v tom smyslu, v jakém lze poměrně lehce roztříštit absolutně zmražený kov) výše vzpomínaného power - thrash metalu se spoustou hypnotizujících melodií („My Funeral Is Calling“, „I Roam“, „Operation Of The Sun“, „Blind“) nebo dokonce jejich variací na středověké téma (titulní „Grand Materia“), i když se pochopitelně nedá říct, že by tím švédové bůhvíco dokázali. Najít vysvětlení pro tenhle jev pak není vůbec složité. Na vině je fakt, že MORGANA LEFAY zkrátka tvořili v duchu toho, co jim bylo vlastní dlouhá léta předtím (a patřili proto na čelní pozice ve svém ranku), neboli toho, co by jim tím pádem mělo jít celkem slušně i dnes. Nešetřili přitom samo sebou ani na celé řadě výborných riffů, které (ač načpělé každodenní rutinou) na sebe dokážou v pravý čas strhnout veškerou pozornost. Příklad vezměme v „Angel´s Deceit“, kde se z obligátních úderů do strun dokonce vyklube málem klasický old school thrash metal jako řemen.
Sázková kancelář nesoucí symbolický název „Znovuzrození“ tedy má nového koně, i když si nejsem tak docela jist, zda na něm bude možno zhodnotit vklad. MORGANA LEFAY však nejsou prvními ani posledními, kteří při druhém pokusu vsadili na osvědčenou jistotu (v jejich případě zřejmě i pod vlivem nezměněného náhledu na hudbu jejich srdcím nejbližší, abychom jim nekřivdili) a ať tak či tak, nebudou prvními ani posledními, co buď spláčou nad výdělkem, či se pomazlí s hlasitými a tučnými odezvami. Mě bylo v každém případě celkem příjemným potěšením strávit v jejich společnosti po tak dlouhé době zase nějakých těch pár hodin.
Power - thrash metal, který MORGANA LEFAY léta razili (a který momentálně razí stále dál neomylně a téměř bez jakékoliv slevy) má pořád svoji nezanedbatelnou kvalitu a interesantnost.
6,5 / 10
Charles Rytkönen
- zpěv
Tony Eriksson
- kytary
Peter Grehn
- kytary
Fredrik Lundberg
- baskytara
Robin Ehgström
- bicí
1. Grand Materia
2. My Funeral Is Calling
3. Only Endless Time Remains
4. Hollow
5. Edge Of Mind
6. On The Other Side
7. I Roam
8. Emotional Sanctuary
9. Angel´s Deceit
10. The Operation Of The Sun
11. Blind
12. My Task Is Done (Reconcile With Time)
Grand Materia (2005)
…---… (S.O.S.) (2000)
The Seventh Seal (1999)
Fata Morgana (Best Of) (1998)
Maleficium (1996)
Past Present Future (1995)
Sanctified (1995)
The Secret Doctrine (1993)
Knowing Just As I (1993)
Symphony Of The Damned (1990)
Věčná škoda. Od tohoto comebacku jsem čekal víc a rozhodně jsem nečekal zázraky. Ale "Grand Materia" od tvůrců fenomenálního power metalového zářezu "Maleficium" bohužel nedokázala zúročit byvší potenciál švédských drtičů. Chybí tomu majestátní atmosféra "Maleficia", vynalézavost a síla, kterou disponovaly riffy na minulých deskách. Prava, MORGANA LEFAY se snaží inspirovat moderními trendy (a není to vůbec zlé), ale takovou živočišnost, kterou její hudba tepala v minulosti před velkým "schizmatem" členů, už novinka prostě nemá.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.